Důležité úřady pro podnikatele a co byste o nich měli vědět

Ať chceme nebo ne, podnikání je z velké části administrativa, či přesněji vyřizování úředních záležitostí, plnění si povinností vůči úřadům, odevzdávání různých přehledů a výkazů, a taktéž absolvování různých kontrol. Co nás v podnikání jako firmu a živnostníka čeká?

Úřady, úřady a úřady. Už první kroky vedoucí k našemu podnikání budou vést přes několik úřadů. Doba se naštěstí mění a kroky se z reálných proměnily na virtuální. S většinou úřadů už nemusíme jednat osobně, dokonce ani skrz doporučené dopisy, ale elektronicky. Ať již standardně e-mailem, nebo přes datovou schránku. S jakými úřady budete komunikovat pravidelně, ev. alespoň občas?

Při zakládání firmy váš čeká komunikace s magistrátem, s městským či s obecním úřadem. Navštívit je nutné živnostenský odbor, často však též odbor životního prostředí případně stavební odbor. Banka sice není státním orgánem, avšak jde rovněž o instituci, se kterou začnete komunikovat obvykle ještě před založením firmy. U společnosti s ručením omezením máte povinnost do banky vložit základní kapitál. Ten už dnes může být pouhou jednou korunou. I tato banalita vás však bude stát poměrně hodně času a pro 1 Kč si musíte založit v bance speciální účet.

Hned po založení společnosti vás čeká komunikace s finančním úřadem

Musíte se přihlásit k plátcovství daně. Dost možná budete žádat o možnost stát se dobrovolným plátcem DPH. Před Babišem to nebyl problém, za jeho éry začaly dělat úřady obstrukce a je nutné poměrně složitě dokládat, proč se plátcem DPH chcete stát. Mělo to zamezit podvodům s DPH. Je též zapotřebí sledovat, kdy váš obrat překročí určitou částku. Pak se stáváte plátcem DPH povinně. Ale i tak o plátcovství musíte žádat.

Nekonečné množství zdravotních pojišťoven

Pravidelná komunikace vás jako živnostníka i zaměstnavatele čeká se zdravotními pojišťovnami. S láskou vzpomínáme na dobu té jedné jediné, VZP. Dnes co zaměstnanec, to jiná pojišťovna. A každé se výkazy posílají měsíc, co měsíc. Kontroly ze zdravotních pojišťoven čekejte pravidelně. Obvykle jednou za dva roky.

Sociálka komunikuje ráda a často

Stejně často musíte komunikovat s Českou správou sociálního zabezpečení (ČSSZ), či přesněji s vaší příslušnou Okresní správou sociálního zabezpečení (OSSZ). Souhrnné přehledy je pak nutné podávat ještě jednou ročně. Jde o tzv. ELDP, tedy evidenční listy důchodového pojištění. I kontroly ze sociálky bývají pravidelné, obvykle jednou za dva roky.

Překvapivě užitečnou může být komunikace s úřadem práce

ÚP vám dovede pomoci najít zaměstnance. Dokonce máte možnost na vytvoření pracovního místa získat příspěvek. A to i když jdete podnikat a vlastně jste zaměstnancem sám sobě. Z úřadu práce vám však může přijít i kontrola – zdali nezaměstnáváte na černo, nebo neprovozujete tzv. Švarc systém.

Obchodujete se zahraničím? Komunikace vás čeká i s celním úřadem

Celní správa provádí celní dohled nad dováženým a vyváženým zbožím, kontroluje dodržování obchodních a politických opatření České republiky a EU, řeší též protiprávně dovezené zboží a padělky. Dále pak dohlíží nad celou řadou povinností spadajících do oblasti spotřebních a energetických daní.

Kontrola z hygieny může dorazit i do účetní firmy

Už se vám z množství úřadů točí hlava? Pozor, zdaleka nejme u konce, i když teď půjde spíše o ty specifičtější. Mnoho podnikatelů čeká komunikace s hygienou, konkrétně s příslušnou krajskou hygienickou stanicí. Pokuty jdou do milionů.

U obchodů s potravinami či u poskytovatelů stravování tušíme, o co jde. Avšak hygiena může přijít na kontrolu i do účetní firmy. Co zde kontroluje? Třeba jestli má každý pracovník dostatek pracovního prostoru, místnost dostatek oken, jaká je teplota v místnosti a zdali jste zajistili nejen dostatečné hygienické podmínky při práci (vč. jednoho sedacího záchodu na 10 žen a jednoho sedacího záchodu na 10 mužů), ale i čerstvou pitnou vodu. A nezapomeňte, že prostory, kde zahajujete podnikání, musí být též zkolaudované příslušným stavebním úřadem.

Právnické a podnikající osoby mají povinnosti i vůči Hasičskému záchrannému sboru ČR

Tyto povinnosti jsou součástí souboru povinností v oblasti BOZP. Množství těchto povinností souvisí s povahou podnikání a stupněm požárního rizika na daném pracovišti.

Neopomeňte pojišťovny

Od 1. 1. 1992 bylo zavedeno povinné pojištění odpovědnosti zaměstnavatele za škodu při pracovním úrazu a nemoci z povolání. Dále se rozhodně vyplatí pojistit nemovitosti, movité věci a povinné pojištění se vztahuje na automobily. Rozšířit je jej vhodné o havarijní pojištění.

A co dál? Výčet úřadu není pořád ještě úplný

Nezapomeňte třeba na Úřad pro ochranu osobních údajů nebo OSA. Taktéž máte povinnost pro zaměstnance zajistit tzv. pracovně lékařské služby. Rozhodně se však nenechte odradit. Zvládli to jiní, zvládnete to i vy.

Mohlo by se vám také líbit...

Populární příspěvky

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *